Komunikat

Komunikat

o przebiegu spotkania Międzyzwiązkowego Komitetu Protestacyjnego pracowników Komunikacji Miejskiej z Prezydentem m.st. Warszawy Panem Jackiem Wojciechowiczem oraz Prezesami Zarządów MZA, TW, Metra i SKM Spółek miejskich

W dniu 4 czerwca br. odbyło się ostatnie spotkanie w sprawie biletów wolnej jazdy na komunikację miejską w Warszawie dla współmałżonków Pracowników MZA, TW, Metra oraz SKM spółek miasta stołecznego Warszawy.

Spotkanie nie rozwiązało problemu, choć strona miejska reprezentowana przez Pana Prezydenta Wojciechowicza wywiązała się z podpisanego w dniu 3 lutego 2014 roku Porozumienia, który brzmiał:

- „Przyjęto, że pozostałe kategorie osób uprawnionych w dotychczasowych przepisach dokonają zakupu biletów ZTM zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami i cennikiem. Sprawa wprowadzenia ulg lub rekompensaty dla współmałżonków pracowników ww. firm miejskich zostanie omówiona na spotkaniach MKP z Panem Jackiem Wojciechowiczem, Zastępcom Prezydenta m.st Warszawy w I. połowie 2014 roku.”

Podczas spotkania w dniu 4 czerwca br., Pan Prezydent zapytał zaproszonych Prezesów Zarządu MZA, TW, Metra oraz SKM o możliwość zrealizowania zapisu ww. porozumienia i:

- „czy kierowana przez prezesa Firma, ma pieniądze i możliwości i czy zrealizuje postulat MKP i zakupi z własnych środków bilet ZTM dla współmałżonka pracownika?”

Udzielono następujących odpowiedzi:

Prezes Szybkiej Kolei Miejskiej, Pani Krystyna Pękała:

- „W SKM aktualnie zatrudnionych jest około 340 pracowników, posiadają oni około 175 dzieci uprawnionych do opłaty za przejazdy komunikacją miejską. Liczba współmałżonków pracowników jest zbliżona do liczby dzieci. SKM zakupiła dla wszystkich pracowników bilet uprawniający do bezpłatnych przejazdów, a pracownicy SKM wystąpili do Firmy o zakup 30 biletów dla swych dzieci. SKM stać jest na zakup biletów dla współmałżonków pracownika, lecz wyłącznie w sytuacji, jeśli inne Firmy komunikacyjne w Warszawie przyjmą jednakowe systemowe rozwiązanie dla tej sprawy”.

Prezes Zarządu MZA Sp. z o.o., Pan Jan Kuźmiński:

- „W MZA aktualnie zatrudnionych jest około 4600 pracowników, liczba dzieci wynosi około 2100 (dane orientacyjne), liczba współmałżonków pracowników to 3040 osób. MZA zakupiło bilety dla pracowników oraz dla dzieci pracownika. Zakup biletów dla współmałżonków pracownika nie jest możliwy, z następujących przyczyny:

- Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie zakazał MZA (czy innym Firmom nie wiadomo?), by zakupy biletów ZTM sfinansowane były ze pieniędzy, za które ZTM zakupuje usługi przewozowe w MZA Sp. z o.o. Zakup biletów dla współmałżonków pracowników z funduszy MZA spowodowałby, że Firma nie mogłaby zaliczyć sobie tego corocznego wydatku w „koszty uzyskania przychodu” i od tego wydatku powinna zapłacić podatek dochodowy. Stąd, mimo konieczności zakupu 3040 biletów po 1000 zł za sztukę, łączne wydatki MZA na ten cel oszacowane są na kwotę około 4,000,000 zł. rocznie. Nie wyraża zgody na powyższy zakup”.

Pan Jerzy Lejk Prezes Zarządu Metro Warszawskie Sp. z o.o.:

- „w Metrze zatrudnionych jest około 1850 pracowników, posiadają oni około 1100 dzieci i tyleż współmałżonków. Koszt zakupu biletów dla dotychczas uprawnionych pracowników i ich dzieci wyniesie w roku około 1,000,000 zł, przyjęcie zasady, że Metro Warszawskie zakupi bilety dla współmałżonków pracownika podwoi tę kwotę i uczyni roczny koszt zakupów biletów na około 2,000,000 zł. Nie wyraża zgody na zakup biletów dla współmałżonków pracowników Metra”.

Pan Krzysztof Karos, Prezes Zarządu TW Sp. z o.o.:

- „W Tramwajach Warszawskich aktualnie pracuje około 3500 pracowników. Spółka zakipiała dla nich i dla ich dzieci (około 1550) bilety ZTM. Liczba współmałżonków pracowników TW wynosi około 2100. Zarząd Spółki uważa, że zamiast zakupywać bilety dla współmałżonków Pracowników, każdy z nich powinien otrzymać podwyżkę w granicach 100–150 zł miesięcznie. Jest przygotowany na rozmowy z własnymi związkami zawodowymi i po zawarciu Porozumienia na zwiększenie wysokości premii zadaniowej w TW o podaną wyżej kwotę”.

Po zakończonej prezentacji, Pan Prezydent nie skomentował przedstawionych opinii. W imieniu MKP głos zabrał jego przewodniczący, proponując modyfikację postulatu MKP.:

- W każdej z Firm miejskich, nastąpi podwyższenie zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego każdego pracownika o kwotę, która da mu możliwość zakupu biletu dla współmałżonka (w I strefie obszarowej ZTM). W regulaminach wynagradzania Firm znajdzie się zapis, że Pracodawca, na pisemne życzenie pracownika w ramach tej kwoty, zakupi bilet ZTM dla jego współmałżonka.

Prezesi Zarządów odnieśli się do powyższej propozycji:

Metro Warszawskie – „nie mamy takich możliwości finansowych, tym bardziej, że w maju 2014 roku w Metrze miały miejsce podwyżki wynagrodzenia (średnia podwyżka, to 185 zł miesięcznie na statystycznego pracownika). Ponadto, propozycja przewodniczącego MKP powodowałaby powszechność podwyższenia wynagrodzenia dla każdego pracownika, a w Metrze przyjęta jest zasada, że większa cześć podwyżki wynagradzania przyznawana jest pracownikom uznaniowo. Tak więc – w Metrze w maju br. była już podwyżka płacy, a na kolejną Firmy nie stać”.

Szybka Kolej Miejska – „W SKM miała też miejsce podwyżka wynagrodzeń. Od lutego 2014 roku wzrosła nagroda uznaniowa z 5% do 10% funduszu wynagrodzeń zasadniczych (około 200 zł na jeden etat). Na kolejną podwyżkę, pomimo niewielkiej w porównaniu z MZA, TW czy Metrem liczby pracowników Firmy nie stać”.

Tramwaje Warszawskie – „Firma planuje wprowadzenie podwyżki wynagrodzenia, która ma za zadanie zrekompensować utratę dotychczasowych przywilejów pracowników. Zarząd Spółki zaproponuje działającym w TW związkom zawodowym wzrost wysokości premii motywacyjnej, pod warunkiem, że z motywacyjnej przekształci się ona w zadaniową. Zarząd TW planuje wprowadzić zmianę wysokości premii od 1 lipca 2014 roku”.

Miejskie Zakłady Autobusowe – „MZA planuje od lipca 2014 roku wprowadzić Regulamin Wynagradzania Pracowników. Koszt wprowadzenia regulaminu został oszacowany na kwotę około 10,000,000 zł rocznie. Wprowadzenie regulaminu powinno zdaniem Zarządu podnieść płace w MZA i tym samym zrekompensować pracownikom Firmy utratę przywilejów związanych z bezpłatnymi przejazdami komunikacją miejską w warszawie”.

Zapytani przez przewodniczącego MKP, przedstawiciele Metra Warszawskiego oraz Szybkiej Kolei Miejskiej zaprzeczyli, by wprowadzone podwyżki wynagrodzenia kojarzone były z rekompensatą z tytułu utraty przywileju do bezpłatnych przejazdów. W imieniu MZA i TW wypowiadał się przewodniczący MKP oraz inni reprezentanci z MZA i TW, oświadczając w imieniu swych związków, że nie przyjmą w TW rekompensaty w postaci podwyższenia premii motywacyjnej (zadaniowej?) i domagać się będą wzrostu wynagrodzenia zasadniczego. W przypadku MZA, jak do tej pory nie da się zaobserwować, ze wprowadzenie Regulaminu Wynagradzania w tej Firmie w jakikolwiek sposób ma poprawić sytuację materialną jej pracowników.

Strony nie doszły do porozumienia, a Pan Prezydent Jacek Wojciechowicz oświadczył, że jego rola, jako prowadzącego spotkanie w sprawie biletów ZTM dla współmałżonków pracowników MZA, TW, Metra i SKM lub sposobu ich finansowego zrekompensowania zakończyła się. Strony nie ustaliły nowego terminu spotkania.

Stronę Miasta i Firm komunikacyjnych reprezentowali: Pan Jacek Wojciechowicz, Zasępca Prezydenta m.st. Warszawy, Prezesi Zarządów: Pani Krystyna Pękała (SKM), Panowie: Jerzy Lejk (Metro), Krzysztof Karos (TW) oraz Jan Kuźmiński (MZA). Po stronie miejskiej w spotkaniu brali udział przedstawiciele ZTM Pan Dyrektor Dziemieszczyk i Pani nn.

Stronę MKP reprezentowali: przewodniczący MKP Leszek Grzechnik, SKM Ryszard Kujawski, MZA Bogdan Bucholc, TW Regina Szcześniak oraz Artur Smoliński Metro Warszawskie.

Przedstawiając powyższą relację ze spotkania, Przewodniczący MKP wzywa przedstawicieli wszystkich związków, które utworzyły Komitet do spotkania w dniu 10 czerwca 2014 o godzinie 10 w świetlicy zakładowej zajezdni tramwajowej R1 WOLA przy ulicy Młynarskiej. Celem spotkania będzie ocena sytuacji bieżącej i wpracowanie wspólnego działania na czas najbliższy.

Leszek Grzechnik
Przewodniczący MKP

Warszawa, 4 czerwca 2014 r.

Przewodniczący MKP informuje Pracowników MZA, TW, Metra Warszawskiego oraz SKM, że zgodnie z oświadczeniami Prezesów Zarządów tych Spółek, Firmy posiadają pieniądze, by:

  • Przeprowadzić (lub uzupełnić do pożądanej kwoty) podwyżkę wynagrodzenia zasadniczego zatrudnionych w nich Pracowników w kwocie 200 zł na jeden etat.
  • Zarządy MZA, TW, Metra Warszawskiego oraz SKM posiadają pełną i nieskrępowaną możliwość, by w uzgodnieniu z działającym w tych Firmach wprowadzić zmianę w swoich Regulaminach Wynagradzania gwarantująca pracownikom, że na Ich żądanie zakupią dla współmałżonka pracownika bilet ZTM w I lub w I i II strefie komunikacyjnej.
  • Związki zawodowe działające w MZA, TW, Metrze Warszawskim oraz SKM wzywają pracowników tych Firm do wsparcia zaproponowanego przez MKP rozwiązania oraz udział w zaplanowanym referendum dotyczącym sfinalizowania według koncepcji zaprezentowanej wyżej „sporu o bilety wolnej jazdy”.

Pełniąc zaszczytną i odpowiedzialną funkcję Przewodniczącego Międzyzwiązkowego Komitetu Protestacyjnego pracowników Komunikacji Miejskiej wezwę zgromadzonych w Nim przedstawicieli związków zawodowych do wszczęcie skutecznego działania, którego celem będzie wypłacenie rekompensat pracownikom MZA, TW, Metra Warszawskiego oraz SKM w Warszawie.

Leszek Grzechnik
Przewodniczący MKP