W dniach 25 i 26 czerwca 2013 z inicjatywy Radnych m.st. Warszawy, członków Klubu Radnych Platforma Obywatelska RP, odbyły się spotkania radnych z przedstawicielami Związków Zawodowych reprezentujących Międzyzakładowy Komitet Protestacyjny Pracowników Komunikacji Miejskiej.
Spotkania zostały zorganizowane w związku z przedłużającymi się negocjacjami pomiędzy Związkami Zawodowymi, a Zarządami warszawskich spółek komunikacyjnych w sprawie zastąpienia ulg i zwolnień biletowych dla pracowników rozwiązaniami finansowanymi ze środków pracodawców.
W spotkaniach udział wzięli:
- Bogdan Buchole – Przewodniczący ZZ Pracowników Komunikacji Miejskiej,
- Leszek Grzechnik – Przewodniczący MKZ NSZZ „Solidarność” MZA i TW,
- Ewa Malinowska-Gropińska – Przewodnicząca Rady m.st. Warszawy,
- Ryszard Kujawski – Przewodniczący ZZ P SKM,
- Sławomir Rakowiecki – Koordynator MKP,
- Artur Smoliński – Przewodniczący NSZZ „Solidarność” Metro Warszawskie,
- Regina Szcześniak – Przewodnicząca Komisji Zakładowej WZZ „Sierpień 80” Tramwaje Warszawskie,
- Jarosław Szastakowski – Przewodniczący Klubu Radnych Platforma Obywatelska RP w Radzie m.st. Warszawy,
- Zofia Trębicka – Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego w Radzie m.st. Warszawy.
Obecni uznali, że stan negocjacji pomiędzy pracownikami pracodawcami w sprawie biletów komunikacji miejskiej jest niesatysfakcjonujący.
Radni Klubu Platforma Obywatelska RP zadeklarowali wolę wystąpienia z inicjatywą uchwałodawczą w Radzie m.st. Warszawy zmieniającą dzień wej ście w życie uchwały w sprawie ustalenia ulg za usługi przewozowe środkami lokalnego transportu zbiorowego w m.st. Warszawie (druk nr 1813) na dzień 31 marca 2014. Projekt uchwały zostanie skierowany na sesję Rady m.st Warszawy planowaną w dniu 11 lipca 2013. Pozwoli to wydłużyć czas negocjacji pomiędzy pracownikami i pracodawcami.
Dodatkowo zebrani zgodnie uznali, że rozwiązaniem problemu byłoby wprowadzenie w drodze uchwały Rady m.st. Warszawy biletu pracowniczego, finansowanego przez pracodawców, który zapewniłby pracownikom darmowe przejazdy komunikacją miejską poza godzinami pracy. Szczegóły zastąpienia dotychczasowych ulg i zwolnień biletowych rozwiązaniem finansowanym ze środków pracodawców zostaną wypracowane w drodze negocjacji pomiędzy związkami zawodowymi zrzeszonymi w Międzyzwiązkowym Komitecie Protestacyjnym, a pracodawcami. Obecni podejmą działania, aby było możliwe wejście nowego rozwiązania w życie od dnia l kwietnia 2014.
Przedstawiciele Międzyzwiązkowego Komitetu Protestacyjnego zadeklarowali wolę zawieszenia sporu zbiorowego w przedmiotowej sprawie oraz podjęcie działań na rzecz wstrzymania akcji strajkowej co najmniej do dnia 31 grudnia 2013 i zakończenia sporu zbiorowego z chwilą podpisania właściwych porozumień z pracodawcami.